Integrációs módszertan 3.

A nyelvi fejlődést segítő feladatok, feladatlapok, irodalom stb.

 

FONTOS!

A legideálisabb az lenne, ha az ideérkező gyermek egy évig csak és kizárólag a magyar, mint idegen nyelvet tanulná. Tudjuk, hogy erre jelen jogszabályi környezetben nincsen lehetőség, sem kapacitás. Nekünk magunknak kell megoldani ezt a feladatot.

CSAK HOSSZÚ IDŐ UTÁN LESZ KÉPES ÉRDEMBEN IS BEKAPCSOLÓDNI A TANANYAGBA. AZ ELSŐ ÉVBEN a magyar nyelvi tantárgyakból JÓFORMÁN TELJESEN KÜLÖN KELL DIFFERENCIÁLNI A TÖBBI GYEREKTŐL, AMI PLUSZ UTÁNAJÁRÁST ÉS FELKÉSZÜLÉST IGÉNYEL. HA VAN KÖZVETÍTŐ NYELV, AKKOR AZ MEGKÖNNYÍTHETI A TANULÁST, DE NINCS MINDIG RÁ LEHETŐSÉG, IDŐ ÉS SZÜKSÉG. AZ OKOS TÁBLA, A TEREM ONLINE JELENLÉTE MINDIG ELŐ TUDJA HÍVNI GUGLIT, A BARÁTOT, AKI SOK MINDENT MEG TUD MUTATNI A GYEREKNEK. (MÉRTÉKKEL ALKALMAZZUK, NEM MEHET AZ ÓRA ROVÁSÁRA!)

1. Az alapok letételéhez javasoljuk a JÁTÉKHÁZ OLVASÓKÖNYVet: a főnevek és igék alaptoldalékolásai, kérdőszavak, magyar nyelvi logika alapfelépítése mind megtalálható benne. Kiegészítéskén muszáj leszünk a kézzel illusztrált könyvet internetről letöltött képekkel segíteni, mert a reszelő, eke, stb. főként mesterségekhez és mezőgazdasághoz igazított szókincset csak képekkel fogjuk tudni megmagyarázni nekik.

2. Javasoljuk a MAGYARORA.COM csapata által összeállított feladatsorokat, nehézségi fokok szerint csoportosítva. Egy-két feladatlappal nagyon jól meg lehet színesíteni a hétköznapi házikat és feladatokat.

ITT tudjátok megnézegetni a feladatlapjaikat.

3. Weöres Sándor, Nemes Nagy Ágnes, egyéb, kézmozdulatokkal könnyen illusztrálható és kísérhető VERSeinek MEMORIZÁLÁSa megkönnyíti a szószerkezetek, nyelvtani szerkezetek, formák fejükbe illeszkedését, és később könnyebb felidézését.

 

4. DALOK!!! Iszonyatosan fontosak, és egy-egy dallamvilág nagyon könnyen utat talál bárki szívéhez. Ha metált szeret, akkor metált, ha popot, akkor popot. Hallgasson, nézegessen karaoke-verzióban, olvassa a szövegét, akarja megérteni a jelentését. Bemásznak az ember fejébe.

5. Labdás játékok, amik folyamatosan ismételnek egy kérdést, egy választ. Többnyire idegennyelv tanításánál alkalmazzuk, de kiválóan alkalmas bármilyen egyéb, rövidebb tudásanyag rögzítésére is. (Körben állunk. Aki dobja a labdát, fölteszi a kérdést, aki elkapja, válaszol. Továbbdobja stb.)

6. Akármennyire furcsán is hangzik, a történelmünket, szokásainkat, legendáinkat érdemes volna a saját nyelvén megismertetni vele. Ebben nagyon nagy segítségre van Wikipédia, mert sok szócikket lefordítottak már rengeteg nyelvre. A gyerek kora szerint (kb. 14 éves koráig) kérjük a szülőket a részvételre, hogy ők mutassák be a tartalmakat! (Egyrészt az onlájn veszélyek miatt, másrészt nekik is segítséget kell nyújtanunk az itteni lét megismerésében, megszokásában.)

7. A könnyített szépirodalom, amelyet korosztályra bontva találhatunk meg kiadóinknál. Sikerélményt is okoznak, közelebb viszik a gyereket a mi céljainkhoz is: ismerjék meg az irodalmi alkotásokat. Egyelőre a maguk nyelvi szintjén.

Egyéb segítő foglalkozások, amelyekre nemcsak fejlesztő, de pihentető hatásuk miatt is égető szükség van:

8. Ússzanak! Megbízható, gyermekbarát úszó oktató nagyon sokat tud tenni az idegrendszeri fejlődésért. Az úszásnemek (mindegyik) gyakorlása kellőképpen trenírozza az idegrendszert, és megkönnyíti az új ismeretek befogadását.

9. Zenéljenek! A zenetanulás nálunk még nagyon kedvezményes áron történik, és a zene, a különböző ingerek egyéb ingerekké alakítása, dekódolása szintén könnyíteni fogja a tanulást.

10. A szépművészet is segítség lesz. Ha másban nem, az önkifejezésben, az önegyensúly megtalálásában.

A későbbiek folyamán szeretnénk külsős kollégáinkkal együtt tovább bővíteni a fenti listát, hogy az egész ország tapasztalatait összesítve, mindenki számára teljes listát. Az info@ediktum.hu címre várjuk szeretettel a megfigyeléseket, eredményeket, ötleteket.

Dolgozzunk együtt magunkért és a gyerekekért!